onsdag, april 23, 2008

Makt, Ego och styrka

Jag visste att jag skulle gå ur askan in i elden. Sannolikheten att jag skulle vara rätt ensam som tjej var hög.
Jag visste att traditionerna sitter hårt i väggarna och att mycket grundar sig på historien. Samtidigt så är det nya tider och stora förändringar på gång. Vilket är svårare för de som varit med länge än för någon som är ny.

För att jag ska lyckas krävs en massa saker. Främst att "verkstaden" eller "fabriken" fungerar. Så när jag tills slut tog tag i och belyste problemet för den som beslutar visste jag att det skulle ta fyr. Vilket gjorde att jag såg till att ta på saker som var idiotsäkra kort. Som endast kan påvisa att jag hade rätt. Men inget som var personangrepp utan endast exempel på saker som inte fungerar.

Målet? Att få förutsättningarna på plats i organisationen så att jag kan lyckas. Att få till ett team runt om mig som fungerar och som jag kan lita på. När jag väl hade satt bollen i rullning så började jag förstå att jag hade fått en del av de "viktiga" bakom mig och hade någon som bekräftade min bild. Den enda missen var att den som skulle ha koll på detta fick på tafsen. Ordentligt. Hans fel men gissa vem han gav skulden? Jag insåg det när jag försökte fråga något och karln är total försvarposition. Fäktar och värjer sig till den milda grad att han står och motsäger sig själv. Helvete! Där har jag ett gigantiskt problem… Vilket självklart visar sig inom kort. Knivhugget i ryggen kommer.

Mannen med beslutsmakten kommer på besök. Endast för att prata med mig. Under samtalet inser jag vad som hänt. Mannen med beslut har anställt mig, jag var ett självklart val för honom. Han vill egentligen att jag ska fortsätta med projektet förändring och fick en liten agenda på saker som behöver göras. Sen jag fick säga rätt saker som han kan förmelda vidare. För att lugna han som blev så rädd. Som inte ens har stake nog att ta en rak diskussion.

Det känns som ett stategispel med höga odds.

2 kommentarer:

Blogger Ninde sa...

Ajfan. "Komma nån jädra liten brud och tro att hon kan styra och ställa som hon vill här"- rädslan?
Obekvämt. Obehagligt. Men modigt av dig och säkert det enda vettiga av två alternativa vägar. *Hålla tummarna*

1:55 em  
Blogger Ängeln sa...

Skoja inte! Du anar inte hur stort intresset är för vad jag pysslar med..

10:25 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida