torsdag, augusti 21, 2008

Utmanad av Ninde

Oups, det kan ju bli lite svårt och lite jobbigt med tanke på att jag dessvärre har alldeles för många poäng i litteraturvetenskap. Vilket i sin tur innebär att jag borde komma med en referenslista a la Horace. Men jag är inte en litterär snobb. Även om jag försökt prångla på hela familjen böcker nästan varje jul.

Vilken bok läste du senast?
Flickan och skulden av Katarina Wennstam

Vilken bok läser du nu?
Dressyr med Kyra, av Kyra Kyrklund. Beror mest på att jag tycker att jag är i ett svårt läge i utbildningen av hästen och behöver lite inspiration.

Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Blandat

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Ingen koll alls på hur många sidor det är kvar. Är det skönlitteratur så brukar det snarare bli "vad fan tog den redan slut"


Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?

Oj, förut följde jag med i vad som kom ut. Nu är det nog mest vad jag trillar över. Brukar dessutom byta pockets med tjejkompisar.

När blir en bok för lång?
När jag aldrig fastnar i den. När varje sida är en kamp.

Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Japp i synnerhet om det är skönlitteratur.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Det är svårt att läsa Flickan och skulden utan att bli arg och ledsen.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Beror helt och hållet på vad det är för bok. Jag har aldrig lyckats ta mig igenom Umberto Ecos The Island of The Day Before vilket är enormt irriterande.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Skönlitteratur, är ingen fena alls på lyrik även om jag verkligen skulle vilja kunna uppskatta det. Däremot har jag ingen fantasy och nej jag räknar inte Sagan om Ringen som fantasy.


Rekommendera 5 författare
Lägger till lite titlar..

Margret Atwood, fullkomligt lysande kanadensisk författare. Börja med Rövarbruden. Sedan finns det ett stort utbud att vilja på. Surfacing är intressant.

Belinda Olsson, Nu vill jag sjunga dig milda sånger. För att det helt enkelt är en fin bok men en underbar ton.

Luke Rhinehart, Tärningspelaren. För att den är så flippad. Svart på nåt vis. Bryter gränser och tankesätt.

Stieg Larsson, hela triologin.

Herman Hesse, Stäppvargen. Måste ju ha med någon klassiker.. konstigt nog så gillar jag den.

Utmaningen går vidare till Manualen

3 kommentarer:

Blogger Ninde sa...

Flickan och skulden har jag funderat på att läsa med. Fast tvekat just för att den känns så sann men otäck...?

Dressyr med Kyra är en sån klassiker att till och med en gammal hoppryttare bläddrat i den nån gång..;)

5:14 em  
Blogger Ängeln sa...

Läs! Det mest tragiska är att jag inte var ett dugg förvånad.

Kyra är en klok kvinna finns alltid nåt att hämta från henne..

3:38 em  
Anonymous Anonym sa...

Så fort blogg.se behagar uppföra sig så...

5:29 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida