fredag, mars 30, 2007

Wax on, wax off

Ska man vara fin får man lida pin. Vilket har ett uns sanning i sig. Men jag är självplågare så att vaxa benen är ju en lätt match. Däremot är det kladdigt och lite svårt att få till själv. Så när jag såg Poetic Waxing Kit på nätet föll jag direkt.

Kollade givetvis upp produkten lite och slog sedan till. Tanken på att kunna vaxa utan strippar lät ju hur bra som helst. Dessutom kom vaxet i en ganska läcker vit emaljmugg men en skin cleanser och Pre & Post Waxing Oil. Låter ju helt fantastiskt så självklart blev det ett måste ha.

Efter en dryg veckas väntan dök äntligen paketet upp. Det blir ju en olidlig väntan eftersom att man måste ju låta håren växa ut under tiden så att man har något att vaxa bort. Tålamod är inte min starka sida.

Nu till vaxet. Först och främst ska vaxet smältas i vattenbad vilket tog minst en halvtimme. Sedan kan man då kleta på vaxet och dra av det när det inte klibbar längre. Om det flagar har det suttit på för länge. Mamma och jag kletade på vax. Jag valde att ta en testomgång dvs liten mängd medans mamma kladdade halva underbenet. Om vaxet hinner torka för mycket så flagar det. Det lovar jag att vi märkte. För det var minibitar som lossnade i mängder. Inom några minuter var hela mitt köksgolv fullt av kladdiga vaxflagor.

Jag började ångra att jag föreslog att vi skulle vara hemma hos mig. Åter till instruktionen, hade vi missat nåt? Japp, det ska vara tjockt med vax , som ett bananskal ungefär. Vilket innebar att halva burken försvann på nolltid. Måttligt kul.

Efter en timmes kämpade insåg jag varför det finns salonger som tar betalt för att göra vaxningar. Tipset är att det faktiskt går att gå till en... Summan av kardemumman är att nu har vi varsitt ben som är fläckvis vaxat. Inte speciellt sexigt kan jag avslöja. Och har jag nu stått ut med att spara ut håret ska det fanimej vaxas bort!

Vaxet var förresten i en tydligt grönblåfärg och numera har mitt köksgolv fläckar i den färgen. Dagens projekt blir att skrapa bort vax från köksgolvet. Och inte att förglömma... fläckarna som sitter som berg på mitt ben..

2 kommentarer:

Blogger Ninde sa...

Oh, no hemmavax är ett otyg. Allt utom coldwax stripes bör göras på salong...been there done that.. :(

4:51 em  
Anonymous Anonym sa...

Huga mig, vaxa hemma har jag testat o det gick åt skogen! Lyckades inte dra av strippen på rätt sätt, hälften av håren satt kvar o jag fick blemmor istället!!
Numera vaxar jag benen på ett ställe där de utbildar inom skönhetsvård o kosmetik. Halva priset mot "andra" ställen tar och man slipper kämpa med vaxet själv :)

11:21 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida