måndag, september 15, 2008

Projekt

Jag har förresten ett nytt projekt på gång. Kursen förra veckan som leddes av en mycket sympatisk man som började prata om surdeg. Han har blivit helt frälst och det har nog utvecklats till att bli en hobby. Galen som jag är så nappade jag direkt. Jag bakar ju faktiskt bröd i alla fall en gång i veckan. Så tanken på att utveckla det hela och börja med surdeg är ju hur coolt som helst. Han ska i alla fall skicka mig lite surdeg så nu sitter jag förväntansfull och längtar.

Bakning låter för många som att det är superjobbigt och tar evigheter med tid. Jag rekommenderar att minska mängden jäst drastiskt och låta degen jäsa långsamt i kylen. Jäsprocessen blir bättre och du måste inte passa degen. Dvs i min lata värld så slår jag ihop degen på kvällen innan jag lägger mig ooch sätter in i kylen. På morgonen tar jag fram dem, rör runt och klipper ut bullar på en plåt. Låter jäsa medans jag går ut med hunden. När jag kommer tillbaka så in i ugnen med plåten och sätt på kaffet. 20 minuter senare så är det frukost med nybakat bröd. Inte alltför svårt. Ett tips är dessutom att ha en våg när du mäter upp så går det snabbare och blir rätt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida