onsdag, januari 02, 2008

Hur man sabbar en morgon

Att vara ledig har sina nackdelar. Låter gräsligt att ens klaga på det. Men dels så har kläder och allmänt skräp en tendens att sprida ut sig. Så på nolltid ser hemmet ut som en knarkarkvart. Jag gillar att ha ordning men är i grunden rätt lat och slarvig. Lägg dessutom till att jag numera har hund. Som varje dag släpar med sig grus in trots att det är 3 trappor upp.

Men igår morse tog jag tag i det på nytt. Röjde upp hemma så att tanken på att ligga i soffan och kolla Ivanhoe kändes lockande.

Sen kommer insikten. Syster Yster jobbar natt och förväntar sig sådels att jag ska vara hundvakt. Istället för 4 smutsiga tassar pratar vi om 12 smutsiga tassar som alla vill sova i min säng med rena lakarn. Jag som hade städat! Till vilken nytta!

Så jag beslöt att 2 vovvar får sova hemma och jag går upp 05.30 för att gå ut med dem. Redan nu kan man ju börja ifrågasätta mitt förstånd. Men men jag tar mig upp och åker till syrran och vallar vovvarna som ser så glada ut att jag inte hade hjärta att lämna dem hemma. Så de fick följa med mig hem. Lite trött placerar jag mig i soffan med dubbla filtar och drar igång morgontv. Som inte är ett dugg upppiggande om någon undrar. Sen lyckas jag och vovvarna ligga och småsova tills syster kommer vid 8 och hämtar 2 och lämnar en ny hund. Mitt liv som hundvakt.

Men inser att jag borde ta mig upp för att inte vända dygnet helt. Fast nu i koma. Helt dödstrött och frusen stapplar jag ut i köket för att koka kaffe. Kommer på varför städningen inleddes igår. Jag har en perkulator och igår lossande knoppen när jag höll på att göra kaffe. Vilket innebar att det sprutade kaffe från toppen som en val som blåser ut. Fanns inga ursäkter till att inte städa efter det.

Så nu fick det bli bodumkaffe. Inte lika gott. Men fick göra 2 kannor ( stl XS) för att ens överväga att vakna. Smart planerat. Verkligen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida